Monday, June 25, 2012

NAFAS : Bab 8

Bab 8

Di dalam keadaan bilik gelap Shahrin.
Aku dapat merasakan seolah-olah ada sesuatu yang tak kena. Aku menoleh ke arah Shahrin. Aku melihat dia sedang termenung jauh ke luar tingkapnya.
"Kenapa? tak boleh tidur" Aku bersuara.
"Aha? tak boleh."
"Kau ada masalah?"
"Ada tapi-"
"Kalau kau ada masalah, Shahrin? Kau boleh beritahu kat
aku. Aku sedia mendengarnya." Kataku iklas.
"Aku mana boleh beritahu masalah aku ni... nanti kau pikirkan yang bukan-bukan pasal aku!."
"Mana ada... kau tahu yang aku bukannya begitu orangnya."
"Aku tahu kau ni budak baik... sebab tu aku takut nak bagitahu." Shahrin menggaru-garu keningnya.
"Kau ada masalah dengan awek kau ke?" Aku menanyainya seperti seorang inspector polis.
"Zam, sebab tu lah aku rasa kau tak akan paham." Suaranya mula bertambah serius.
"Sebab apa?" Tanyaku keliru.
Shahrin mengeluh panjang. Dia memalingkan badannya ke
arah aku kemudian memangkukan kepalanya dengan tangannya.
"Kau open minded tak?
"Ye lah? aku memanglah. Dah berapa tahun aku duduk KL,
kau rasa?" Aku menanyainya pula.
"Lima tahun?" Dia cuba mengaggak.
"Kalau aku tak open minded kau ingat aku boleh duduk KL?"
"Mmm? oklah tu. Betul jugak cakap kau tu." Dia bersetuju dengan aku.
"So? apa yang terbuku di dalam hati kau tu?"
"Kalau aku beritahu, kau janji tak akan beritahu kat orang lain!" Shahrin memegang erat bahuku. "Aku cakap ni pun sebab kita kawan baik sejak kecik lagi."
"Aku janji. Kau tahu yang aku ni jenis tak pecahkan rahsia orang lain, kan?"
"Aku tahu? dah lama aku kenal kau. Sejak darjah satu lagi." Kata
Shahrin sambil mengeluh.
"Kalau kau tak nak beritahu pun tak apa-"
"Sebenarnya? aku telah lama menipu semua orang?"
Shahrin memintas kata-kataku untuk mula membuka isi hatinya kepadaku. "Aku dah lama tipu keluarga aku... aku tipu kau, aku tipu kawan-kawan aku--"
"Tipu pasal apa ni?"
"Sebenarnya, Zam? aku tak pernah ada awek. Aku memang
langsung tak minat dengan perempuan."
Aku tergamam mendengar kata-katanya. Aku sudah mula dapat meneka apa yang akan terpacul seterusnya dari mulutnya.
"Jadi kenapa kau asyik berbual pasal awek saja?" Sengaja aku menanyainya.
"Tu semua cover saja. Aku sajer nak buat orang fikir yang aku minat dengan perempuan... Tapi sebenarnya--"
"Aku paham." Kataku perlahan. "Kau sebenarnya minat dengan lelaki."
Shahrin mengeluh lagi.
"Aku juga paham kalau kau nak bagi ceramah agama kepada aku lepas ni."
"Eh tak lah?" Kataku sambil tersenyum. "Jadi selama
nih kau cover line lah?" Shahrin mengangguk sekali.
"Sebenarnya... selama ini aku pergi jumpa abang-abang yang sama lain dengan aku di sini. Bukannya aku jumpa awek." Shahrin membuka lampu di atas meja tidurnya. "Aku sebenarnya dah lama minat kat lelaki... sejak aku
kecil lagi." Shahrin mengusap-ngusap rambutnya yang lembut itu. "Sebenarnya Zam, aku dulu minat giler kat kau."
"Oh... ye ker?" Tanya ku seperti tak boleh percaya dengan kata-katanya. Kerana pada masa yang sama tatkala aku kecil dahulu, aku sendiri pernah meminatinya.
"Sebab tu aku selalu ajak kau tidur rumah aku. Masa tu, aku selalu perhatikan kau tidur. Kau ingat tak masa kau lancapkan aku dulu?"
"Ingat!" Aku tersenyum sendiri.
Kami berdua ketawa mengingatkan kisah-kisah lalu.
"Lupakan sajalah benda tu semua." Kataku perlahan.
"Kau mesti ingat yang aku stim tengok cerita blue tu kan? Sebenarnya aku stim kat kau." Katanya berterus terang. Lalu dia memangdang ke mukaku untuk melihat perubahan di raut wajahku.
"Sekarang pun kau suka kat aku lagi ke?" Aku menanyainya meminta kepastian.
"Tak payah takutlah Zam! Aku tak akan apa-apakan kau. Bukan sebab
aku tak stim kat kau lagi... Pada pandangan aku, kau memang hensem giler. Memang taste-taste aku jugak. Tengok misai kau jer aku dah cair." Shahrin tersenyum sendiri. " Kau tahu tak, dah lama dah aku perhatikan kau kat Masjid. Segan aku nak tegur kau! Tapi semalam, aku telah beranikan diri aku ni untuk tegur kau. Aku takut kau akan balik ke KL, terus nanti aku tak akan dapat jumpa kau lagi." Jelasnya panjang.
"Alah kau nih... dengan kawan sendiri pun nak malu-malu lagi!" Aku menepuk-nepuk bantalku. Aku baring dengan lebih selesa di sebelah Shahrin. "Jadi... kalau kau suka dengan aku, kenapa kau tak ushar aku?" Tanyaku dengan nakal.
"Aku tak mahu rosakkan hubungan kita berdua. Aku gay pun, gay jugak, tapi aku bukan gay keparat main dengan kawan sendiri." Jelasnya kemudian.
"Baguslah kalau camtu." Kataku sambil cuba menyembunyikan rasa
legaku.
"Kau tak kisahkan yang aku ni gay? Kau masih nak kawan
dengan aku lagi, kan?" Tanya Shahrin meminta kepastian.
"Aku tak kisah." Kataku kepadanya. Langsung aku tak memberitahunya
bahawa aku sendiri sekaum dengannya. Aku rasa, tak perlu dia tahu tentang ini semua dariku. "Kan aku dah cakap, aku nih open minded. Kau paham-
paham je lah, aku dari RMC. Aku dah biasa dengar ceritamacam kau ni di sana." Shahrin senyum lega.
"So? kau ada balak tak?" Tanyaku terlalu ingin tahu.
"Tak ada-"
"Takkan kat MRSM Kuantan tak ada balak-balak cun yang kau minat?"
"Ada, ramai pulak tu yang hensem-hensem. Tapi kau kan tahu... aku nih
cover habis. Aku pendamkan sahaja perasaan aku ni hah semasa di sana." Jelas Shahrin. Kemudian dia diam.
"Berbalik kepada masalah kau tu tadi... kau nak cakap tak? Ataupun perkara mengenai diri kau inilah yang telah menjadi masalah kau?"
"Bukan... sebenarnya, kepala aku nih kusut masai. Aku rasa kau
tak akan paham masalah aku ni."
"Kau cakap jer... mungkin aku akan paham. Dan mungkin aku boleh
tolong."
"Aku sebenarnya sayang giler kat Wijoyo." Aku terkejut sakan. Terkerut dahi aku jadinya tatkala memikirkan tentang masalah
Shahrin ini.
"Kan dia tu pekebun kau? ish kau nih. Takde orang lain lagi ke?"
"Kau tak paham, sebab kau minat perempuan. Budak gay macam aku minat kat lelaki macho sahaja. Wijoyo tu macho giler! Aku stim giler kat dia." Jelas Shahrin bersungguh-sungguh.
"So? kau syok kat dia ler nih?"
"Aku sayangkan dia sangat. Tapi aku tahu dia lelaki tulin. Aku juga tahu dia selalu main dengan Tanti. Hampir tiap-tiap malam pulak tu. Aku memang
stim tengok dia main dengan Tanti... tapi hati aku bengkak, kau tahu?" Kata-katanya terlalu mengamakan.
"Kau nihh.. tak paham akulah. Tak leh cari orang lain
ke?" Aku menyarankan.
"Kau tak paham... aku sayangkan dia!"
"Dia tahu yang kau sayangkan dia?"
"Dia tahu... aku dah cakap kat dia sejak dua tahun yang
lepas!"
"Tapi dia bukan macam kau... dia lelaki normal, kau gayboy. Kau kena paham ini semua!"
Shahrin terdiam. Dia berfikir jauh entah ke mana.
"Kau rasa aku perlu lupakan dia sahaja?" Tanya
Shahrin meminta pendapat.
Aku menggangguk tegas.
Aku terbayangkan keadaan Shahrin dan Wijoyo. Memandangkan
kejantanan yang besar serta tubuhnya sasa itu, aku sudah pasti Shahrin sukar untuk melupakannya.
"Susah untuk aku lupakan dia begitu sahaja... aku terlalu sayangkan dia. Walaupun dia main dengan Tanti, dengan aku, dia tetap romantik. Dia tetap belai aku macam kekasih dia sendiri." Jelas Shahrin dengan perlahan.
"Kau akan jumpa seseorang yang akan sayangkan kau pada
satu hari nanti... kau hanya perlu bersabar."
Shahrin mengangguk lesu. Dia menarik nafasnya panjang-panjang.
Aku mendengar cerita dan cetusan rasa dari Shahrin sehinggalah ke pukul dua pagi. Dia banyak bercerita tentang dirinya kepadaku. Termasuklah
perkara-perkara yang aku rasa dia tak perlu beritahu kepadaku juga. Seperti
bagaimana pada ketika dia di Tingkatan dua, dia pernah masuk ke bilik Wijoyo pada malam hari.
"Masa tu, mak bapak aku outstation. Aku jumpa dia sebab aku suruh dia temankan aku di dalam bilik ini, sebab aku kata aku takut tidur sorang-sorang." Dia mula bercerita. "Bila dia mula tidur, masa tu lah aku mula raba-raba dia. Stim giler aku masa tu. Dia pulak buat-buat tidur... aku apa lagik, makin gianlah raba dia satu badan."
"Dia diam jer ke?"
"Alah, dia pura-pura tidur. Tapi bila aku raba batang dia yang besar
giler tu, dia mengeluh... batang dia pulak keras macam batang besi. Takkanlah tidur pulak kalau dah camtu."
"Apa lagik kau buat kat dia?"
"Sebab aku geram giler kat dia punya punggung yang bulat tuh, aku pun rimming’dia. Kau tahu rimming kan?" Aku pura-pura tak tahu. Dia menjelaskan kepadaku apa maksud rimming itu di dalam bahasa Melayu. "Aku jilat habis-habis sampai tertonggeng-tonggeng punggung dia tu. Basah gila tangan aku masa tu masa aku lancapkan dia!"
Ceritanya membuatkan kelakianku mengeras.
"Aku cuba cium dia, dia pulak balas. Best jugak aku rasa kena cium olehnya. Aku jilat-jilat misai dia yang tebal tu. Pasal misai dia lah aku taste sangat dengan lelaki yang ada misai tebal dan kulit tan tan macam dia nih."
"Lepas tu, apa jadi kat dia?" Tanyaku kerana ingin tahu.
"Lepas tu? sebab dah tak tahan lagi, dia terus bangun. Dia tekan
badan aku kat atas katil. Dia bukak seluar aku. Memang dia ganas giler masa tu."
"Kau tak takut ke masa tu?" Tanyaku.
"Tak? sebab aku dah syok giler kat dia kot, sebab tu aku tak takut." Jelasnya. "Bila dia bangun? dia terus cium aku dengan gelojoh. Dia peluk-peluk aku. Aku pulak pi ramas-ramas kepala takuk dia yang panas berair tu sebab terlampau geram. Dia jilat satu badan aku. Dia suka gigit aku. Gigit-gigit manja."
Shahrin ketawa gatal.
Aku dapat membayangkan keadaannya bersama Wijoyo. Pasti Shahrin
diulinya seperti anak patung di atas katil. Seperti mana yang telah dilakukannya kepada Tanti.
"Dia tolak kepala aku kat kelengkang dia. Aku mula-mula jilat buah
dia. Dia suka sangat masa tu."
"Mana kau tahu?" Aku bertanya.
"Aku tengok muka dia macam stim semacam jer... pasal tu
lah." Shahrin menjawab laju. "Masa dia stim camtulah aku suka raba badan dia. Badan dia memang tough giler. Sebelum dia kerja dengan bapak aku, dia
pernah kerja kat sebuah ladang kelapa sawit kat Kota Tinggi. Dia mula kerja kat sana masa umur dia macam kita."
"Aku dah agak dah-"
"Wijoyo nih memang horny orangnya. Aku tahu pasal benda nih sejak
dia mula-mula kerja kat sini... sebab aku pernah nampak batang dia stim semacam jer bila sepupu aku datang kat sini. Masa tu jugak ler aku dah dapat agak batang dia mestilah besar giler. Sebab dari seluar dia aku dah boleh agak dah."
"So, apa jadi kat kau lagi?" tanyaku, menyuruh dia menyambung cerita.
"Emm... aku raba badan dia ler. Badan dia keras, tu sebab aku suka
raba. Peha dia besar. Aku suka gigit-gigit peha dia tu. Lagipun dia memang sensitive kat bahagian peha dia tu. Kalau aku buat camtu, mesti dia tak tahan. Dan pada hari tu, memang dia tak tahan lagi dengan aku? Dia terus fuck aku bagai nak giler. Tu lah pertama kali aku kena fuck. Sakit giler, kau!"
"Aku tahu," bisikku perlahan."
"Apa dia? Kau tahu?" Wajahnya keliru.
"Err.. tak. Maksud aku, aku tahu kau sakit." Aku cepat-cepat memperbetulkan kata-kataku tadi.
"Sakit tu sakit? tapi sebab anu dia besar giler... ish. Kau tak dapat bayangkanlah macam mana rasanya bila anu dia masuk dalam-dalam,
sampai aku rasa senak. Aku rasa sedap giler. Dia fuck aku sampai aku boleh
terpancut sendiri!"
"Oh ye ker?" Aku buat-buat tanya, seolah-olah aku tak pernah mengalaminya sendiri dengan abang Zami.
"Aha? dan dia ni pulak jenis suka main lama-lama. Dia terus fuck aku dengan macam-macam style. Aku pancut sampai dua kali dibuatnya
sebelum dia pancut. Aku biarkan dia pancut kat dalam! Aku sengaja mahu bagi dia puas main dengan aku."
Kepalaku terfikirkan tentang masa-masa bahagiaku bersama abang
Zami. Aku paham perasaannya pada waktu itu. Aku tahu bahawa dia sayangkan kepada Wijoyo sebagaimana aku sayangkan abang Zami.
"Wijoyo tu memang romantik orangnya. Dia pandai belai aku. Aku suka
cara dia berbual dengan aku... Cara dia cium aku. Bila aku dengan dia aku rasa terlindung. Aku rasa disayangi. Sampai sekarang pun kami masih menjalinkan hubungan yang sama. Tapi aku diam-diam kalau dia dan aku ada di depan mak bapak aku... biasalah nak cover line " Katanya seperti begitu menyayangi diri Wijoyo sepenuh hatinya.
"Tapi dia seteret lah wei. Dia mana boleh balas cinta
kau tu!" Aku cuba menyedarkannya. Kalau boleh, mahu aku sepak-sepak sahaja mukanya itu.
"Tu aku tahu?" Dia mengakui.
"Lepas tu?"
"Kau tak pernah menyayangi seorang lelaki. Kau tak mungkin tahu dan tak mungkin akan tahu." Aku mengeluh panjang. Sekali lagi fikiranku diheret
mengingati rinduku terhadap abang Zami.
"Mungkin benar cakap kau tu, Zam. Aku memang patut lupakan dia.
Sebab aku tahu hubungan ini tak akan ke mana"
"Aku harap-harap, satu hari nanti kau akan dapat apa yang kau cari selama ini. Lelaki yang kau sayangi. Dan seorang lelaki yang dapat betul-betul menghargai diri kau."
Shahrin mengganguk sambil melemparkan satu senyuman manis
kepadaku.
"Kaulah satu-satunya kawan yang aku ada yang betul-betul paham dengan keadaan diri aku ni. Terima kasih sebab kau sanggup dengar cerita aku
ini." Aku membalas senyumannya itu sebelum aku meminta diri
untuk masuk tidur. Aku dapat merasakan bahawa kelakianku keras akibat terlalu kusyuk mendengar cerita Shahrin bersama Wijoyo.
Pada hari esoknya aku dihantar pulang oleh Shahrin. Sebelum aku
dihantar pulang, aku sempat melihat Shahrin sesekali menoleh ke arah
Wijoyo. Kemudian dia menoleh kepada aku. Wajahnya nampak sayu. Aku diam tanpa berpendapat.

Shahrin ternyata tak pernah melupakan aku. Tatkala dia sedang menuntut di Pennsylvania, Amerika Syarikat, dia sering menulis surat kepadaku. Pernah dia menghantar baju-T Universitinya kepadaku. Sehingga kini baju U Pennnya masih aku pakai dan simpan. Gambar-gambarnya yang telah diambilnya di Philadelphia juga banyak aku simpan. Diantara gambar-gambar tersebut, ada terdapat dua keping gambar yang telah diambilnya bersama kekasihnya yang
bernama Hakim, yang telah dikenalinya tatkala Hakim sedang menuntut di
University of Pittsburgh.
Hakim masih bersamanya sehingga kini. Kalau tak salah aku, Hakim berasal dari Pasir Mas, Kelantan.
Beberapa bulan yang lepas aku telah menemui Shahrin dan Hakim di rumah seorang rakanku di kuala Lumpur. Shahrin terkejut tatkala melihat aku berada di rumah kawanku itu, kerana semua yang ada adalah dari golongan gay seperti aku dan dia.
"Kau pun gayboy jugak ke?" Dia menanyaiku. Dengan malu-malu aku mengakui tentang keadaan diriku ini.
Shahrin tergelak. Dia memarahiku kerana tidak pernah mahu mengakui tentang keadaan diriku kepadanya.. Tapi kataku, tak perlu itu semua, tak penting. Yang penting, adalah persahabatan kami berdua. Dia bersetuju dengan pendapatku.
Shahrin kini bekerja dengan sebuah firma broker di Kuala Lumpur, manakala Hakim pulabekerja dengan sebuah syarikat IT di Taman Teknologi...

No comments:

Post a Comment