Saturday, June 23, 2012

NAFAS : Bab 6

Bab 6

Aku merasa bebas sebaik sahaja Ezam meninggalkan MTD buat selama-lamanya. Aku terasa seperti seorang hamba abdi yang baru sahaja merdeka. Tak perlu lagi rasanya aku hidup memikirkan tentang malam-malam keji aku bersama Ezam. Kini malam-malamku dihabiskan dengan hanya memikirkan tentang abang Zami.
Apa sahaja yang telah berlaku diantara aku dan Ezam tidak pernah aku ceritakan kepada sesiapa, terutamanya kepada abang Zami. Biarlah aku tanggung perkara ini sendiri. Biarlah aku runsing sendiri memikirkan nasib musibahku ini.
Tatkala aku berada di dalam tingkatan 5, aku telah diberitahu oleh seorang rakan karibku bahawa Ezam telah dihantar ke Amerika Syarikat untuk meneruskan pelajarannya di sana. Aku pula, pernah beritahu kepada abang Zami bahawa aku tidak berminat untuk melanjutkan pelajaranku ke luar negeri. "Saya nak study kat sini sahaja. Kalau boleh kat UM." Kataku kepada abang Zami. Aku langsung tak berminat untuk melihat orang yang sedang lalu lalang di hadapanku. Keadaan di luar Kompleks Pertama ternyata sibuk, terutamanya pada waktu-waktu hujung minggu seperti ini. Kami berdua sedang duduk melepak berdekatan dengan tempat menunggu teksi...
"Kalau boleh abang nak Zam usahakan untuk dapatkan tempat untuk belajar ke luar negeri." Abang Zami memandang tepat kedalam mataku. Dia tampak serius.
"Tapi saya tak sanggup untuk tinggalkan abang!" Getusku. Suaraku ditenggelami sedikit oleh bunyi kereta yang sedang lalu lalang di hadapan kami.
"Abang tak mahu Zam jadi macam abang. Zam tengok sahajalah diri abang ini... ke Singapura pun abang tak pernah. Bukan kerana abang tak mahu, tapi sebab abang tak mampu. Tapi Zam mampu untuk ke mana-mana dengan kebolehan yang Zam ada." Ujar abang Zami dengan panjang lebar. Aku tak menjawab kata-katanya.
Aku telah mengambil keputusan dan aku telah nekad untuk tidak meninggalkan abang Zami sampai bila-bila. Aku tak sanggup hidup berjauhan dari dirinya. Kehadirannya di dalam hidupku terasa begitu penting sekali. Tanpa dirinya, siapalah aku?
Rasanya aku sudah cukup terseksa hanya dapat berjumpa abang Zami sekali atau dua kali dalam masa sebulan. Jika aku ke luar negeri tanpa dapat bertemu dengannya selama setahun dua, mungkin boleh gila jadinya diriku ini nanti.
Aku cuba mengubah arah perbualan. Aku tak mahu abang Zami runsing memikirkan tentang keputusan aku tadi. Lalu aku mengeluarkan sekeping kertas dari bag sandangku. Lalu kertas tersebut aku serahkan kepada abang Zami.
Abang Zami tersenyum bangga apabila dia meneliti isi kandungan kertas tersebut.
"6A1... pandai Zam!" Abang Zami memujiku sambil menepuk-nepuk bahuku. "Dulu SPM abang pass gred 3 saja. Tu pun cukup makan."
"Saya berjaya pun kerana galakkan abang juga." Kataku sambil mencuri-curi memegang jari-jemarinya.
"Abang nak Zam buat sebaik mungkin untuk peperiksaan SPM kelak!" Aku menggangguk. Kemudian abang zami menyambung dengan nada perlahan. "Abang tak boleh jumpa Zam bulan depan masa musim periksa Zam... abang tak mahu kacau Zam. Jadi abang fikir abang nak balik kampung."
"Takkan sekejap pun kita tak boleh jumpa?" Tanyaku dengan nada kecewa. Terkerut dahiku mendengarkan kata-katanya tadi.
"Abang dah lama tak balik kampung, Zam. Lagipun, abang ada hal kat Sungai Petani, Zam... hal keluarga. Abang harap Zam paham."
Aku mengeluh lesu. Mataku kepada poster meriah di panggung wayang di hadapanku. Kemudian aku berkata:
"Tapi abang janji akan tulis surat kat saya nanti!"
"Baik Zam." Jawabnya pendek. Aku pegang kepada janjinya.

Aku gelisah amat apabila mendapati surat dari abang Zami semakin kurang aku terima. Kalau dulu mungkin seminggu sekali, kini aku hanya menerima sepucuk surat sahaja darinya. Itupun isi suratnya pendek. Paling pendek yang pernah aku terima.
Di dalam hari-hari terakhir peperiksaan SPM ku, aku telah menelefon ke nombor yang pernah diberikan abang Zamikepadaku. Jarang aku gunakan nombor ini untuk menelefon abang Zami kecuali jika aku benar-benar perlu.
"Maaf, Zam? Abang sibuk." Abang Zami memberitahu
dengan suara tergesa-gesa. "Abang tak boleh cakap lama? abang ada
banyak tugas yang perlu abang buat."
"Sekejap pun kita tak boleh jumpa, ke bang?"
"Tak boleh Zam? Abang betul-betul sibuk sekarang ni!" Katanya, lalu berhenti buat beberapa ketika sebelum bersambung. "Abang nak Zam buat betul-betul kertas peperiksaan Zam tu. Okay Zam? Tu saja buat masa ini." Sekali lagi suara abang Zami terhenti buat beberapa saat sebelum dia menyambung. "Zam... apa-apapun, abang sayangkan Zam. Ingat ya, Zam?" Terus nada ton berbunyi selepas itu.
Ganggang telefon aku letak dengan perasaan berat.
Hatiku gelisah. Diriku sedih. Tak ada pada siapa yang boleh aku adu isi hatiku yang sedih pada waktu itu.
Perkara ini berlarutan sehinggalah peperiksaanku berakhir. Aku langsung tak dapat berjumpa dengannya tatkala aku berada di KL. Jiwaku berat apabila aku pulang ke Terengganu.
Untuk menghilangkan rasa gelisah, acapkali aku turun ke laut untuk menolong bapaku menangkap ikan. Memang berat kerja-kerja menjadi nelayan ini. Kerja-kerja berat seperti inilah yang aku cari, kerana sekurang-kurangnya aku akan langsung melupakan tentang rasa rindu dendamku terhadap abang Zami.
Suka juga aku menjadi seorang nelayan. Walaupun kulit aku
terbakar dimamah sinar matahari. Dan terpaksa berpeluh sepanjang hari.
Aku dapati, dari kerja-kerja berat yang telah aku lakukan, tubuhku kini
menjadi semakin tegap. Aku terpaksa lakukan kerja-kerja nelayan yang berat,
seperti menarik pukat, membersihkan bot dan sebagainya. Aku tak pernah merungut, walaupun kadang-kala aku tahu kerja-kerja yang aku lakukan itu terlalu berat untuk diriku yang masih muda. Tetapi sekurang-kurangnya aku tahu, kerja menjadi nelayan ini susah. Biar aku tahu betapa sukarnya bapak aku mencari wang untuk menyara kehidupan kami sekeluarga...
"Abang Zami? dia buat apa sekarang?" Aku menanyai
abangku, Zuraimi yang baru sahaja balik ke kampung.
"Dia selalu balik Kedah sekarang." Abangku
tersenyum-senyum. "Dia ada awek sekarang kat sana." Ujarnya menyambung.
Aku tersenyum kelat. "Dia nak cover line kot," kataku di
dalam hati. Aku melupakan langsung tentang perkara ini. Aku buang
jauh-jauh. Seringkali aku beritahu kepada diriku sendiri bahawa jika aku berada di dalam situasinya, pasti aku akan beritahu perkara yang sama kepada abangku; bahawa aku mempunyai kekasih wanita di kampung!
Aku menolak semua kemungkinan bahawa abang Zami kini mempunyai
seorang kekasih wanita. Aku tak yakin seorang seperti Abang Zami
sanggup menipu orang yang dia sayangi seperti aku.

Sementara itu, jika aku ada masa-masa yang terluang, aku
cuba merapati beberapa rakan lamaku di kampung. Mereka yang
pernah belajar denganku di sekolah rendah dahulu, masing-masingnya sudah
banyak berubah. Ada yang menjadi nelayan atau penganggur setelah
gagal dalam SRP. Ada pula yang sedang menunggu keputusan peperiksaan
mereka seperti aku.
"Kau ingat aku lagi?" Ujar seorang pemuda yang berkulit kuning langsat.
Aku ingat-ingat lupa. Terkejut apabila aku disergahnya dari belakang.
"Nih akulah! Mohd Shahrin!"
"Oh, Shahrin!" Ucapku gembira. Aku bersalaman dengannya lalu terus berjalan di sebelahnya untuk keluar dari Masjid. Mataku liar memandang beberapa orang pemuda yang pergi bersembahyang Jumaat di masjid di pekan berdekatan dengan kampungku itu. Memang terdapat ramai yang kacak-kacak di sini, terutamanya abang-abang dari logi pembersih minyak Petronas yang terletak berdekatan dengan pekan ini.
"Dah lima tahun aku tak jumpa kau? Aku dengar kau
sekolah kat RMC." Shahrin memeluk tubuhnya sendiri.
"Kau pulak, aku dengar kat MRSM Kuantan?" kataku. Aku menarik nafasku sebelum menyambung. "Kau dah banyak berubah, aku hampir-hampir tak kenal kau lagi." Kataku berbohong. Kerana kini sudah masuk kali ketiga aku perhatikannya di masjid yang sama.
Sudah menjadi kelaziman aku untuk mencuci mata tatkala
berada di masjid ini. Dan Shahrin adalah diantara beberapa pemuda yang
sering aku perhatikan dari jauh. Sambil menyelam sambil minum air,
fikirku di dalam hati.
"SPM kau mesti gempak," kata Shahrin kepadaku tatkala dia sedang mencari seliparnya di luar masjid.
"Alah biasa jer lah."
"Dulu kan kau best student? bukan macam aku ni. Cukup-cukup makan." Sharin cuba merendah diri, walaupun aku sendiri tahu dia memang bijak orangnya.
"Kau masih duduk kat kampung seberang kampung aku tu lagi?" Aku menukar topik. Aku memerhatikan Shahrin dari dekat. Shahrin menurut pandangan aku, memang segak orangnya. `Clean cut' kata setengah-setengah orang. Dia sama tinggi seperti ramai budak-budak Melayu yang aku kenali. Mukanya bolehlah aku katakan `kiut'. Kalau disuruh jadi model, mungkin laku. Langsung bukan taste aku, kerana aku lebih berminat dengan wajah-wajah lelaki macho yang bersifat kemelayuan.
"Eh jemput lah datang? kan dulu kau selalu tumpang duduk rumah aku." Kata Shahrin sambil memegang bahuku dengan erat.
"Boleh jugak? lagipun dah lama aku tak jumpa mak bapak kau."
"Eh, aku ambik kau esok, kau nak tak?" Katanya beria-ia.
"Esok? esok aku ada kerja. Minggu depan bagaimana? Sebab--" Aku sengaja menjual mahal.
"Alah? takkanlah hujung minggu pun kau kena kerja." Dia cepat-cepat memotong kata-kataku tadi.
"Sebenarnya memang aku tidak ada arah tujuan pada hujung minggu ini." "Okay? esok aku ambil kau. Kau masih tinggal kat rumah yang sama kan?"
"Ye lah? aku bukan anak orang kaya macam kau, boleh pindah-
pindah rumah."
"Eh, aku duduk di rumah yang sama ler... apalah kau nih." Dia merungut-rungut. Langsung tak berubah perangainya itu dari dahulu sehinggalah sekarang. "Okaylah? kalau macam tu, kita jumpa tengahari
esok jelah!" Katanya sambil menepuk-nepuk bahuku pula.
Shahrin menuju ke arah kereta Honda berwarna hitamnya.
Keluarganya mendapat durian runtuh sejak beberapa tahun yang lalu,
kerana tanah milik mereka dijual kepada sebuah syarikat minyak. Kalau tak salah aku, keluarganya telah menggunakan sedikit pelaburan dari duit yang mereka dapat untuk membina sebuah stesyen Petronas yang letaknya berdekatan dengan kampungku.

Aku ketawa sendiri apabila teringatkan kepada perkara-perkara yang pernah aku lakukan bersama Shahrin di rumah banglonya dahulu. Tatkala itu, aku masih lagi berusia 12 tahun.
Aku sememang sudah lama berkawan rapat dengan Shahrin. Dia sering mengajakku duduk di rumahnya terutamanya pada musim cuti sekolah. Kami sering menghabiskan masa menonton filem-filem lucah koleksi kepunyaan
abangnya.
"Stimnya tengok akak mat saleh tu. Besar giler tetek dia." Ujar Shahrin sambil meraba-raba kelakiannya. Sesekali dia akan menoleh ke arah aku.
Aku diam sahaja, walaupun agak loya juga aku jadinya tatkala menonton filem lucah tersebut.
"Ish? apa kau buat nih?" Aku tiba-tiba bersuara apabila Shahrin mula melucutkan seluar pendeknya di hadapan aku.
"Alah rileklah brader? aku ada, kau pun ada. Aku dah tak tahan nih." Katanya sambil mengurut-ngurut senjatanya. Di dalam usia 12 tahun, aku sudah dapat melihat kelakiannya kelihatansudah agak matang.
"Kau dah pancut tak?" Dia menyoalku dengan penuh selamba.
"Dah?" Jawabku ringkas.
"Sejak bila?" Dia menanyaiku dengan bersungguh-sungguh.
"Awal tahun lepas? Masa darjah lima. Aku mimpi..." Tak mahu aku
beritahu kepadanya isi kandungan mimpiku itu. Kerana aku telah bermimpi
mengenai dirinya.
"Oh? aku baru lagik. Tapi aku dah lama melancap. Dulu aku melancap tak keluar air... tapi rasa sedap. Sekarang bila aku dah boleh pancut, lagik rasa sedap!"
Mataku kadang-kala menjeling memerhatikan kejantanannya yang
tegang berdenyut-denyut itu.
"Kau selalu melancap tak?" Tanya Shahrin. Semakin cepat dia mengurut senjatanya itu.
"Tak pernah? Berdosa!"
Shahrin ketawa berdekah-dekah.
"Sedap giler, brader? kau nak terai tak?"
Aku menggeleng-gelengkan kepalaku.
"Ishhhhh? sedapnyaaaa." Getus Shahrin dengan sengaja.
Terutamanya tatkala dia melihat adengan lucah yang dilakukan oleh dua
orang wanita di kaca TV yang terletak di dalam bilik abangnya itu. Adengan lesbian.
"Kalau kau tak nak melancap? kau boleh tolong
lancapkan aku?" Dia menanyaiku. Dia duduk semakin dekat kepadaku.
Aku pun tak tahu mengapa aku telah mengangguk setuju kepadanya. Mungkin kerana aku terlalu ingin memegang senjata seorang lelaki selain dari diriku.
Aku mengurut-ngurut kelakian Shahrin yang keras tegang itu dengan cermat. Aku mengurut kelakiannya dengan perlahan pada mulanya, kemudian kerana terlalu geram, aku urut dengan cepat. Senjataku sendiri pada waktu itu mengeras. Geram aku rasanya kerana dapat mengurut senjatanya itu. Kerana selama ini, aku sememangnya suka kepadanya. Cinta monyetlah katakan.
"Ahhh? sedapnya kau lancap!" Getusnya sambil matanya terpaku
kepada bahagian buah dada wanita Sweden yang agak besar
menggunung itu. Kemudian dia memandang tepat kepada aku, hanya beberapa saat kemudian, Shahrin terus terpancut kesedapan.
Air maninya mengalir membasahi tanganku. Aku meminta diri
untuk ke tandas untuk membasuh tanganku itu.
Setibanya ku ke dalam tandas, aku mencium bau air
maninya. Baunya semerbak seperti bau klorox. Tapi aku suka kepada bau ini. Mungkin sejak dari hari itulah aku suka kepada bau air mani.
Setelah tanganku dibasuh, aku membuka seluar dalamku. Kerana tak
boleh tahan, aku sendiri telah terpancut jadinya tatkala melancapkan
Shahrin sebentar tadi.
Setelah aku membersihkan diriku, aku kembali masuk berjumpa
Shahrin. Dia kini meononton rancangan kartun di kaca TV. Langsung
tidak menghiraukan ku, seolah-olah tidak pernah terjadi apa-apa
diantara kita sebentar sahaja yang lalu...


Bersambung...

No comments:

Post a Comment